انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انحصار در صنعت خودروی کشور، بر ضرورت واردات خودرو برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر کالایی که انحصار وجود داشته باشد، کیفیت کاهش و قیمت افزایش می‌یابد، در حوزه خودرو نیز همین اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگیزه تولیدکننده را برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت از بین برده است.

به گفته وی، بخش بزرگی از ناکارآمدی صنعت خودرو به دلیل سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی است که با تغییر دولت‌ها جابه‌جا می‌شوند و هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

یوسفی افزود: در حال حاضر، قیمت خودروهای داخلی چند برابر قیمت همان مدل‌ها در کشورهای منطقه است. این اختلاف ناشی از نبود رقابت واقعی است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد ۴ و ۱۱ قانون حمایت از صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده را با هدف افزایش رقابت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت به رسمیت شناختند.

وی تأکید کرد: در بودجه سال جاری، مجلس سقف واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به کمتر از ۶۰ درصد را مطرح کرد؛ هرچند در مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد رد شد.

از فرسودگی ناوگان تا مصرف سوخت مازاد

وی همچنین به وضع ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودروی تجاری، اتوبوس و کشنده نیازمند نوسازی هستند این در حالی است که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده و هزینه‌های گزاف موجب کاهش تعداد ناوگان فعال شده است.

یوسفی مصرف بالای سوخت را از دیگر پیامدهای ضعف کیفی خودروهای داخلی دانست و گفت: در حال حاضر، روزانه بیش از ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت سهم قابل توجهی در این مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزایش قیمت سوخت بر مردم وارد می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح جوانی جمعیت برای خودروهای وارداتی افزود: این‌که فقط خودروهای داخلی مشمول چنین طرح‌هایی شوند نگاه حداقلی است. در شرایط فعلی، به دلیل محدودیت عرضه و تنوع پایین در بازار، مردم ناچار به شرکت در قرعه کشی‌ها هستند. ما باید به سمتی برویم که مردم حق انتخاب داشته باشند و نه اجبار.

این نماینده مجلس تصریح کرد: واردات خودرو، به‌ویژه در حوزه خودروهای تجاری و حمل‌ونقل عمومی، نه فقط به کاهش مصرف سوخت و آلودگی کمک می‌کند، بلکه رقابت را به بازار بازمی‌گرداند. مجلس انتظار دارد دولت به اجرای مصوبات قانونی در این زمینه پایبند باشد.

کد خبر 6547863 فاطمه امیر احمدی

  • هشدار وزارت صمت به ایران خودرو درباره اصلاح قیمت‌ها

  • عرضه جدید خودروهای وارداتی به زودی آغاز می‌شود

  • واردکنندگان خودرو خواستار جلوگیری از توقف واردات شدند

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • قدرت نظامی ایران فراتر از پیش‌بینی دشمنان بوده است

  • آغاز اعمال تعرفه بر واردات کالا از کشورهای متحد آمریکا با دستور ترامپ

  • تدوین ساختار اولیه باشگاه ورزشی با مشارکت کنسرسیوم واحدهای صنعتی

  • انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

  • وزیر نفت سرگردانی ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران را تکذیب کرد

  • طرح امنیتی ویژه اربعین در عراق

  • اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک و نیوجرسی پس از بارندگی شدید+ فیلم

  • هشدار نارنجی هواشناسی در فارس؛ تشدید رگبارهای تابستانه در جنوب استان

  • انتشار اسامی محصولات مراقبتی پوست و مو فاقد مجوز

  • عارف در پیامی درگذشت چهره پیشکسوت حوزه رسانه را تسلیت گفت

  • ورود موج جدید گرمای بی‌سابقه به کشور؛ رگبار باران در ۳ استان

  • ادعای آمریکا: آماده مذاکره هستیم؛ توپ در زمین ایران است

  • یک بازیکن خیال پرسپولیس را راحت کرد؛ نگاهی به فهرست «جذاب» سرخپوشان

  • گفتگو با بازیکنی که به سفارش پیاتزا باید بخندد؛روایتی از انگیزه نسل نو

  • دخترم خوب شد شهید شدی…

  • هشدار گرمای تابستانه در اصفهان؛ بارش‌های رگباری تا شنبه ادامه دارد

  • تفاوت‌های مهاجر و مهاجرزاده؛ فرصت‌های حضور اتباع مجاز در ایران

  • لاوروف: مسیر کنونی آلمان و اروپا جهان را به جنگ جهانی سوم خواهد کشاند

  • شکست سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی؛روش جدید جذب جاسوس توسط «آمان»

  • جدول زمانی قطع برق استان کرمانشاه در روز جمعه ۱۰ مرداد منتشر شد

  • روزنامه‌های صبح پنجشنبه نهم مرداد ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح پنجشنبه نهم مرداد ۱۴۰۴