دخالت ایلان ماسک در سیاست مشتریانش تسلا را پراند

دخالت ایلان ماسک در سیاست مشتریانش تسلا را پراند

تحلیلی جدید نشان می دهد دخالت ایلان ماسک در تسلا سبب شده وفاداری مشتریان به این برند خودروسازی کاهش یابد و حتی به گفته تحلیلگران شیب سقوط وفاداری مشتریان آن نیز بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تسلا طی سالیان بیشترین تعداد مشتریان تکراری در آمریکا را نسبت به سایر برندهای بزرگ خودروسازی داشت، اما بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی S&P Global Mobility، وفاداری مشتریان این شرکت پس از حمایت مدیرعامل آن، ایلان ماسک از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در تابستان گذشته، به شدت کاهش یافته است.

این داده که قبلا گزارش نشده بود، نشان می دهد وفاداری مشتریان تسلا در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی به اوج رسید، به طوریکه ۷۳ درصد خانوارهای تسلا در بازار یک خودروی دیگر از همین برند خریدند.

طبق داده ها سقوط نرخ وفاداری مشتریان این برند پیشرو در صنعت از جولای سال گذشته شروع شد. در آن زمان ماسک پس از یک سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا، از او حمایت کرد.

این نرخ در مارس ۲۰۲۵ میلادی به پایین‌ترین حد خود یعنی ۴۹.۹ درصد رسید که کمی پایین‌تر از میانگین صنعتی بود. پیش از آن، در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی ماسک وزارت کارآمدی دولت را با هدف کاهش بودجه‌های دولتی راه‌اندازی و اخراج هزاران کارمند دولت را آغاز کرده بود.

نرخ وفاداری تسلا در آمریکا از آن زمان تاکنون دوباره افزایش یافته و در ماه می ۲۰۲۵ میلادی به ۵۷.۴ درصد رسیده است. هرچند این رقم بالاتر از میانگین صنعت قرار دارد و تقریباً برابر با نرخ وفاداری خودروسازی تویوتا است، اما هنوز پس از شورولت و فورد قرار دارد.

به گفته تام لیبی تحلیلگر S&P تا به حال سابقه نداشته یک شرکت در صدر فهرست وفاداری مشتریان با چنین سرعت به سطوح متوسط سقوط کند. او در این باره می گوید: من سقوط سریعی در چنین بازه زمانی کوتاهی ندیده ام. زمان سقوط نرخ وفاداری تسلا نشان می دهد دخالت ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت در سیاست مشتریان با گرایش‌های محیط‌زیستی و پیشرو در حوزه خودروهای برقی را ناامید کرده است. سث گلدشتاین، تحلیلگر موسسه مورنینگ‌استارمی گوید: اگر مشتریان گرایش‌های دموکراتیک داشته باشند، احتمالاً برندهای دیگری را علاوه بر تسلا هم در نظر می‌گیرند.

از سوی دیگر مدل های قدیمی تر تسلا نیز با رقابت سخت تری با خودروهای برقی شرکت های پر سابقه بازار از جمله جنرال موتورز، هیوندای، بی ام دبیلو روبرو هستند. سایبر تراک تسلا که تنها خودروی تولیدی این شرکت از ۲۰۲۰ میلادی تاکنون به حساب می آید نیز با وجود پیش بینی ماسک از فروش سالانه چند صدهزار دستگاه از آن با شکست روبرو شده است.

کد خبر 6550856 شیوا سعیدی

  • رویای میلیاردر آمریکایی برای ریاست ناسا نقش برآب شد

  • افزایش ارزش سهام تسلا در سایه قهر ادامه‌دار ترامپ و ماسک

  • ایلان ماسک هنگام ارائه مشاوره به ترامپ به کتامین معتاد بود

  • ایلان ماسک کار دولتی را رها می‌کند

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • اعلام برنامه‌ها و رویدادهای هفته خبرنگار در فارس

  • عارف تهران را به مقصد ترکمنستان ترک کرد

  • کوراش‌کار بجنوردی تنها طلایی مسابقات قهرمانی کوراش آسیا شد

  • جولان دلالان در بازار کاغذ کشور

  • جمع آوری ۱۶۵ نفر اتباع بیگانه غیر مجاز در هیرمند

  • وزیر کشور از مرز شلمچه بازدید کرد

  • هیئت مدیره پرسپولیس تشکیل جلسه داد

  • جانشین سردار دورسون در پرسپولیس مشخص است

  • مومنی مقدم: حریفان جهانی حساب ویژه‌ای روی جوانان ایران باز کردند

  • ارائه خدمات شرکت برق لرستان در مرز مهران به زائران اربعین

  • ایران به دستاورد مهمی در سلول‌درمانی رسید؛ درمان ۳ سرطان با ویروس!

  • ترافیک روان و زیرساخت‌های مطلوب در مرز خسروی

  • تردد ۲۳ هزار نفر از مرز خسروی در روز گذشته؛ ترددها از ۸۴ هزار نفر گذشت

  • امنیت پایدار مرز خسروی در سایه دیپلماسی مرزی

  • هشدار تداوم گرمای شدید تا ۵ روز آینده؛ رگبار باران در ۳ استان کشور

  • تعطیلی ادارات و دانشگاههای آذربایجان شرقی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه

  • تصاویر اسیر گرسنه صهیونیست در غزه چگونه نتانیاهو را رسوا کرد؟

  • انتخاب هاشمیان بی‌نهایت خوشحالم کرد؛ خریدهای پرسپولیس بهتر از قبل است

  • والیبال ایران با ۳ پله صعود در جایگاه سیزدهم رنکینگ جهانی ایستاد

  • هاشمی رفسنجانی: امروز موشک‌ها تعیین‌کننده هستند

  • روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴